dinsdag 14 februari 2023

IJsvogels zoeken

Om kwart over twaalf spreken we bij mij thuis af. Everard, Johan en ik. Ik heb Everard beloofd dat hij de ijsvogel zal spotten. Johan was vorige week al de gelukkige. Everard komt ervoor uit Almelo. Er is vooraf niet eens tijd voor koffie. De verwachtingen zijn hoog gespannen. Als dat maar niet op een teleurstelling uitdraait. Ik ook met mijn grote mond. Gewapend met verrekijkers, camera's en monopods lopen we richting het water. Het weer is prachtig. Na enig zoeken zien we het oranje en blauw in de struiken langs het water. De afstand tot ons onderwerp is vrij groot. De zoomlenzen komen dus van pas. We maken een flinke serie foto's. Nu maar hopen dat er tenminste een goede tussen zit. Als de ijsvogel gevlogen schijnt te zijn maken we een rondje om de vijver. Daar is ook genoeg te zien. Een tweede poging bij de eerste plek levert waarachtig de mogelijkheid op een paartje ijsvogels te fotograferen. Wat een mazzel. Binnenkort weer! O ja, de koffie achteraf smaakt nu nog beter.

                                                                        ijsvogel (vrouwtje)
                                                                    

                                                                        ijsvogel (vrouwtje)

                                                                                    fuut

aalschover

                                                                            gans

ijsvogelpaar (mannetje rechts)

Everard Stege




1 opmerking:

Reacties