dinsdag 28 maart 2023

Dakhorst, Ypelo

Met Johan maak ik een tocht bij Ypelo. Als eerste vogel zie ik een boomkruiper. Deze is erg vlug en lastig vast te leggen. Johan wijst mij verderop op een kopje dat boven het gras uitsteekt. Een patrijs. Even later kan ik Johan wijzen op een tureluur. Parmantig schrijdt hij langs de waterkant met zijn oranje poten. De rietgors valt minder op. Ja, er zijn ook grutto's. Ze lijken vriendjes gemaakt te hebben met smienten. Althans, het is een vreedzaam tafereel. Die gans daar, die afwijkt van de grauwe en de brandganzen, is dat geen sneeuwgans? Warempel! We hebben de wandeling voltooid, als ik erachter kom dat ik mijn leesbril ergens onderweg heb verloren. Wat te doen. We lopen de hele wandeling nog een keer. We zien opvallend weinig vogels omdat onze blik op de grond gericht is. Op het verste punt van de wandeling zie ik mijn bril in het gras liggen. Gelukkig, dat scheelt veel euro's. Nog even kijken bij Het Overveen. Daar zien we vooral kieviten en een enkele tjiftjaf. En als afsluiting een haas.

boomkruiper

patrijs

tureluur

rietgors

grutto

grutto

grutto met smienten

grutto paar

sneeuwgans

brandganzen

zoekplaatje

tjiftjaf

kievit

haas


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties