zaterdag 18 maart 2023

Natuureducatie

Jongens, jullie mogen mee. Het is net na zonsondergang dat Vik en Len (net 6 geworden) met mij mee mogen om 'padden te rapen'. Ja, jullie mogen een hesje aan en ook krijgen jullie een lamp. De 'padvindertjes' lopen over van enthousiasme. Nu maar hopen dat het niet op een teleurstelling uitdraait. Er zijn ook avonden dat er niets te rapen valt. Onderweg leg ik nog uit waarom we dit doen. Natuureducatie in de praktijk. De jongens weten al best veel. Padden en salamanders steken de weg over naar het water. Dat dat voor de voortplanting is vul ik maar even aan. Ik leg uit wat het verschil is tussen een kikker en een pad. Ook vertel ik ze over de kleine watersalamander. Die hopen ze te zien. Oma heeft ook een hesje aangetrokken en zorgt voor de veiligheid onderweg. Ook neemt ze enkele foto's. Len pakt als eerste een pad op. Niks griezeligs aan. Vik is niet overtuigd en wacht nog even af. De emmer is niet voor niets meegenomen. Verschillende padden worden voorzichtig in de emmer geplaatst.  Een paar amfibieĆ«n zijn volgens de boys 'overgereden'. Na een keer heen en weer te zijn gelopen laten we de amfibieĆ«n vrij in de grote Genseler vijver. Ook Vik overwint zijn schroom en pakt een pad uit de emmer. De jongens moeten vanavond  nog terug naar Ouderkerk, wat waren ze graag nog langer gebleven.  Ik ga nog even door, ik mis mijn goede hulpjes. We vinden deze avond 23 padden, 6 salamanders, 1 bruine kikker en 3 groene.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties