donderdag 4 mei 2023

Boomkikker

Vandaag weer een bijzondere ervaring. Als lid van paddenwerkgroep Hengelo ben ik in de gelegenheid om met Adri Schols en zijn echtgenote mee te gaan naar een plek waar zich boomkikkers bevinden. Ik heb al heel wat kikkers en padden gezien (en de straat over geholpen), maar nog nooit had ik een boomkikker in levende lijve gezien. Tot vandaag dus. De boomkikker is een kleine grasgroene kikker met zuignapjes aan het einde van vingers en tenen, waardoor hij goed kan klimmen. De boomkikker kan 5 centimeter groot worden. Deze kikkers planten zich voort in visvrije, zonnig gelegen wateren. De oevers moeten goed begroeid zijn. Je treft ze met name aan in de oostelijke helft van ons land. Tenminste, als je ze weet te vinden. Zie foto 3. Het liefst zitten ze te zonnen in braamstruiken, lekker veilig voor predatoren. Wil je meer weten over deze kikkersoort, kijk dan op http://ravon.nl, waar ik ook de informatie van heb.

1.boomkikker

2.boomkikker

3.habitat boomkikkers (zie ze maar eens te vinden, het zijn er 2)

boomkikker (beeld is origineel, geluid heb ik erbij gezocht)


1 opmerking:

  1. Prachtige foto's Peter, maar de boomkikkers in de struiken kon ik niet vinden. Verder heb ik ook jouw foto's van de spechten bekeken. Mooi om die ene specht te zien hameren en vervolgens te zien eten.
    Ik zet jouw blog vast op mijn telefoon. Erik.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties